Iedereen heeft het. Eetbuien. Dat moment dat je verlangt naar zo ongeveer alles wat voor handen ligt. Je weet dat je het eigenlijk niet moet doen, je wilt het eigenlijk ook niet, maar toch kan je het niet tegenhouden. Is het moment voorbij, dan is er vooral een schuldgevoel wat overblijft. En naast dat je waarschijnlijk meer hebt gegeten dan je zou willen, is juist dat schuldgevoel wat blijft knagen.

Ik wil eerst even wat duidelijk hebben. Eetbuien hebben we allemaal, jij en ik. Je buurman en die knappe vriendin waar je zo tegenop kijkt. Er heerst zo’n ontzettende taboe op het niet kunnen weerstaan van verleidingen. Het moet allemaal perfect, als je wilt afvallen mag je NOOIT snoepen. Is jouw beeld dat alle mensen veel makkelijker om kunnen gaan met emotie-eten dan jij? Wake up! Je bent geen uitzondering.

We hebben allemaal eetbuien, je bent echt geen uitzondering!

En dit wetende, wil ik het ook wat minder zwaar beladen maken voor je. Een eetbui hoeft niet altijd te zijn dat alles in de kast opgaat, en dat je meerdere dingen achter elkaar blijft eten. Een eetbui is voor mij ook een moment waarop je jezelf even verliest in eten. Dat je eten om een andere reden gebruikt dan om je lijf te voelen. Dat moment waarop je ervoor kiest om even niet te voelen en dat je ondanks dat je merkt dat je lijf niet meer wilt, toch blijft eten.

Misschien herken je wel zo’n moment:

“Je hebt een reep chocolade en halverwege ben je eigenlijk al misselijk, maar dat mondgevoel en die smaak is zo lekker dat je toch blijft eten.”

“Je komt thuis van een pittige dag en je bent eigenlijk gewoon moe. Je lijf geeft die signalen ook, maar je herkent ze niet of kan er niet aan toegeven dus grijp je maar even naar die zak chips”

“Al drie dagen achter elkaar neem je een paar koekjes bij de koffie. En die vierde dag, is het zoveel lastiger om ze niet te nemen dat je toch die rol koekjes er weer bij pakt.”

Zie je? Geen heftige situaties, maar wel momenten waarbij later een schuldgevoel kan ontstaan. Dat schuldgevoel is echter wel de voedingsbodem voor een negatieve spiraal en zorgt ervoor dat jij je niet lekker voelt. En dat is zonde. Dus hierbij mijn drie tips om met deze momenten om te gaan:

1. Eet genoeg

Een van de dingen die ik het meest zie bij mijn klanten is dat ze te weinig eten. Wanneer je te weinig eet overdag, is het niet gek dat je later op de dag of in de avond de snacks niet kunt weerstaan. Je lijf heeft namelijk een energietekort en dit zorgt voor stress. Wat moet je doen om met stress om te kunnen gaan? Juist, energie hebben! En het liefst makkelijke, snelle suikers. Niet heel gek dat jij dan die reep chocolade niet kunt weerstaan en dat eetbuien een gevolg zijn. Eet daarom genoeg, laat de fysieke behoefte geen trigger zijn.

2. Maak afspraken

Spreek met jezelf af dat je, wanneer je merkt dat de verleiding te groot wordt om te weerstaan, eerst wat anders gaat eten. Dus ben je al drie keer naar de koelkast gelopen, zeg dan tegen jezelf: “Ok, ik ga éérst een (handje noten, bakje yoghurt, wat groentesnacks) eten, en als ik daarna nog steeds wil mag ik alsnog wat blokjes kaas nemen.” En hou je hier dan ook aan! Neem eerst wat anders, eet rustig en bewust. Wacht een kwartiertje en als het verlangen naar die kaas er dan nog steeds is, neem dan ook wat blokjes kaas. Maar ik weet bijna zeker, dat je verlangen een stuk minder is of zelfs is verdwenen.

Zo ontneem je jezelf niet een moment door te zeggen dat je helemaal niets mag, maar vervang je het voor positiefs gedrag. Namelijk voeding die je energie geeft. Als je dit maar vaak genoeg oefent ga je vanzelf herkennen dat je ook hiermee gevoed wordt en dat die ongezonde snack niet meer nodig is.

3. Snap out of it!

Gaat die hand nietsvermoedend weer richting de zak chips en is ie leeg voor je er erg in hebt? Dikke kans dat je op dat moment op de bank zit en je favoriete serie op Netflix aan staat.

Wat je ook aan het doen bent, stap uit het moment. Je wilt je brein letterlijk een reset geven en die vertrouwde automatische piloot uit zetten. Dus zet die TV even uit, ga een blokje om, vouw de was op, ga desnoods op je hoofd staan, verplaats van de bank naar de grond. Ga uit het moment!  En ook hier, met mildheid. Dus als je dit doet, en het lukt om er uit te stappen. Geef jezelf dan een half uurtje. Wil je daarna nog steeds verder snacken, accepteer dan ook. Maar nu kies je er bewust voor, en laat je het je niet meer overkomen.

Gaat die hand nietsvermoedend weer richting de zak chips? Dikke kans dat je aan het Netflixen bent! 

Ik hoop dat je met deze drie tips op een positieve manier kunt ontdekken waar jou grip op emotie-eten zit en hoe je eetbuien kunt verminderen! Wil je echt aan de slag met het veranderen van jouw voedingspatroon en met meer rust bezig zijn met eten? Kijk dan eens hier.