Als orthomoleculair therapeut wil ik natuurlijk het liefst de hele wereld aan je vertellen. Het liefst deel ik uitvoerige lijsten met voedingsstoffen met je, zodat je optimaal kunt eten voor jouw gezondheid. Erg belangrijk, want alleen al je hersenen nemen 20-25% van je totale voedingsstoffen op. Kan je nagaan wat een ‘slecht’ voedingspatroon met de gezondheid van je hersenen kan doen!

Maar hoe belangrijk het ook is om een gezonde voeding- en leefstijl te ontwikkelen, het is ook bijzonder lastig om dit door te voeren. We willen het liefst alles tegelijk in plaats van stap voor stap, maar blokkeren vervolgens weer. Hoe komt dit toch?

Is je lichaam gewend aan comfort food? Dan is afkicken veel te heftig!

Naast de emotionele aspecten die voeding met zich meebrengen, zijn er ook heel veel fysiologische aspecten die het lastig maken om je voedingspatroon rigoureus om te gooien. Is je lichaam namelijk ‘verslaafd’ aan comfort voedsel, dan zal het volledig skippen van deze producten alleen maar afkickverschijnselen veroorzaken waardoor je je slechter voelt. Heb je snel last van moodswings, dan zal het ineens vermijden van veel koolhydraten ervoor kunnen zorgen dat je misschien alleen maar meer schuldgevoel opbouwt als je het weer eens verliest van je reptielenbrein. Daar ga je niet echt blijer van worden! Hoe belangrijk een interventie op voedingsgebied vaak ook is, met het in een keer perfect willen doen ga je niet winnen.

Vaak is de stress om het loslaten van een oud voedingspatroon of om geen fouten te maken in de nieuw voedingsregels nog veel schadelijker dan het eten zelf. En daarom ook geen lijstjes met wat je allemaal wel en niet mag eten. Maar het zetten van kleine stappen die je zelfvertrouwen en houvast geven, is een veel betere voedingsbodem voor een gezond en vooral langdurig voedingspatroon.

De stress om het loslaten van een oud voedingspatroon is vaak schadelijker dan het eten zelf!

Deze kleine stapjes geven jou namelijk vertrouwen dat je het kan, dat je niet voor een heel onmogelijke opgave staat. Misschien is 500 gram groenten per dag wel nog teveel gevraagd, maar lukt het je wel om naast je boterhammen wat groenten te snacken. Misschien lust je echt geen vis, maar een lepel omega 3 olie over je maaltijd gaat wel.

Zoek naar de stappen die je lukken, die passen bij jou. Dat doe ik ook. Tijdens elk consult stem ik de volgende stappen af op waar jij staat. Want gewoon maar klakkeloos een lijst overnemen en je oude voedingspatroon overboord gooien gaat op den duur alleen maar weerstand opleveren. De kunst is om het te integreren in je huidige voedingspatroon, en zo stap voor stap steeds verder te komen in je gezondheid. Het kost wat meer tijd, het vraagt wat meer inspanning, maar samen kom je zo veel verder en zal je ook daadwerkelijk de resultaten bereiken die je wilt!