Steeds vaker kom ik in mijn coachingtrajecten klachten tegen waar gluten een rol in kunnen spelen. De darmen die niet helemaal lekker z’n best doen, een immuunsysteem wat niet goed functioneert. Maar ook ‘vage’ klachten als vermoeidheid kunnen komen door gluten. Een van de adviezen die ik regelmatig geef is dan ook om de gluten een tijdje te laten staan. Zodat de darmwand weer kan herstellen en je lijf z’n werk weer kan doen. Maar,  hoe dan? Waar zitten die gluten eigenlijk allemaal in?

Gluten vind je in alle tarwe en roggeproducten

Oftewel in producten van tarwe, rogge en spelt. Ja, dus ook speltbrood. Dit overzicht laat in grote lijnen zien waar gluten in zitten. overzicht gluten

Valt allemaal wel mee toch? Er zijn veel producten waar gluten in verwerkt worden, maar er zijn ook heel veel producten waar geen gluut in te vinden is. Eigenlijk kan je onthouden dat wanneer het uit de natuur komt, het vaak glutenvrij is. Rijst bijvoorbeeld, of aardappelen. Komt er een heel productieproces bij kijken, dan is de kans al een stuk groter dat er gluten bij zitten (denk aan pasta of brood)

Komt het uit een fabriek? Dan kan het gluten bevatten! Komt het rechtstreeks van het land? Dan valt het allemaal wel mee.  

Wat zijn gluten nou eigenlijk?

Er heerst best een hype om glutenvrij te eten. En eigenlijk is dit niet helemaal zo slecht, want gluten zijn helemaal niet zo fijn voor je darmen. Wel is het belangrijk om te beseffen dat er een heel groot verschil is tussen intolerant zijn voor gluten, en een allergie hebben voor gluten. Dat laatste heet coeliakie, en dat is echt geen pretje. Zit er maar een vleugje van iets van gluten in je eten, dan lig je vervolgens aan aantal dagen plat. En dat gun je niemand.

Een intolerantie voor gluten heeft vooral te maken met de hoeveelheid gluten die je binnen krijgt. Een sporadische boterham? Vaak geen probleem. Maar eet je 4 boterhammen bij je lunch en een flink bord pasta als avondmaal, dan vinden je darmen dat vaak niet zo fijn. Dat komt omdat gluten je darmwand een klein beetje kapot maken, bij iedereen. Je lichaam is echter prima in staat om die kleine beschadigingen te repareren, waardoor je er niets van merkt. En bij sommigen gaat dit repareren fantastisch, waardoor je niets merkt van die 4 boterhammen en bord pasta. Maar bij anderen is het wat lastiger om die wand constant te repareren, en dan ontstaan er miniscule gaatjes waar stofjes makkelijker doorheen komen. Met als gevolg: immuunklachten, vermoeidheid en buikpijn. Of andere klachten, dat is bij iedereen verschillend.

Gluten zijn een vorm van een eiwit, wat terug te vinden is in de granen van de tarwefamilie. Ze bestaan uit gliadine en glutenine, en vaak is gliadine de boosdoener. Gluten zijn super plakkerig, ze zijn eigenlijk de ‘lijm’ van je product. Daarom bestaat er van dat heerlijke smeuige brood en zit er zoveel rek in het deeg van een pizzabodem. Ook daarom zijn glutenvrije producten* vaak een stuk ‘taaier’.

Een sporadische boterham? Vaak geen probleem. Maar eet je 4 boterhammen bij je lunch en een flink bord pasta als avondmaal, dan vinden je darmen dat vaak niet zo fijn. 

Heb je weleens last van buikklachten? Blaast je buik op na het eten van een flink bord pasta? Grote kans dat je darmen niet zo blij zijn met al die gluten. Probeer ze eens een aantal weken te laten staan en kijk wat het verschil is! *Ga dus ook alsjeblieft niet over op glutenvrij brood of glutenvrije pasta. Dit wordt letterlijk gemaakt in de fabriek, het zijn producten die nog meer bewerkt zijn dan het oorspronkelijke product! Kies liever voor een groentepasta (courgette is een prima alternatief! of pasta van kikkererwten / linzen. En in plaats van je boterham? Ga eens voor een salade! Of maak dit notenbrood, een perfect alternatief.