Lekker hoor, dat gezonde eten. En ook nog zo gevarieerd mogelijk. Maar wat doe je dan met al die restjes, als je geen zin hebt om meerdere dagen achter elkaar hetzelfde te eten? Dan kan de vriezer je beste vriend zijn. Invriezen die hap! Maar dan moet je wel weten wat je er allemaal in kwijt kunt. Wat kan je allemaal invriezen?

Brood

Misschien is brood wel het meest bekende product om in te vriezen. Het is zelfs slim om een nieuw brood in te vriezen als je niet zo vaak brood eet. Zo kun je dagelijks de hoeveelheid broodjes die je nodig hebt ontdooien en blijft je brood vers. Als je tussen elke paar sneetjes een keukenpapiertje doet, krijg je ze makkelijker los. Ook restjes oud brood kun je invriezen, in z’n geheel, in stukjes of kleingemaakt. Zo kun je het gebruiken voor gerechten.

Eieren

Eieren kun je invriezen. Maar je moet ze niet in hun schaal invriezen, dan knappen ze. Als je eieren in een bakje of zakje doet kun je ze wel invriezen. Je kunt ook bijvoorbeeld eigeel en eiwit splitsen, en gebruiken voor je bakgerechten. En als je ze alvast klutst in een bakje, kun je de bevroren eieren gebruiken voor een omeletje of roerei. Heb je alleen het eigeel nodig in een recept? Vries het eiwit in en gebruik het voor een merengue!

Kaas

Zachte kazen laten zich niet zo goed invriezen: dan worden ze waterig. Maar harde kaas is prima om in te vriezen! Heb je een stuk dat je niet op gaat eten in de komende dagen, vries het in voor later. Wat ook handig is: de kaas raspen. Zo kun je hem direct uit de vriezer gebruiken, bijvoorbeeld voor ovenschotels! Verse kazen zoals roomkaas en hüttenkäse kunnen ook prima worden ingevroren, ze kunnen zelfs een maand in het vriesvak overleven. 

Groenten

Sommige groenten kent iedereen wel in diepvriesvariant: spinazie, doperwtjes of rodekool. Andere niet, en dat is met een reden. Stevige groenten zoals broccoli, kolen of bonen behouden hun structuur bij het invriezen. Heb je alleen de broccoliroosjes nodig? Vries de stengels in gebruik ze een keer voor soep.

Ook groenten met veel water, zoals bladgroenten, courgette of aubergine en tomaat, kan je toch invriezen, maar knapperig krijg je ze niet meer: probeer dit dus ook niet met sla! Courgettes en aubergines kun je eerst grillen om te bewaren in het vriesvak. Aardappelen invriezen als ze rauw zijn is geen groot succes. Maar als je ze kort kookt, kun je ook zeker aardappelen invriezen!

Fruit

Bijna alle supermarkten hebben tegenwoordig fruit in het vriesvak. Fruit laat zich doorgaans goed invriezen! Dit komt door het fructose gehalte. En invriezen betekent niet dat de voedingswaarde vermindert. Net als bij sommige groenten betekent het snel invriezen van fruit na oogst zelfs dat het meer voedingswaarde behoudt! Ook hier geldt echter dat het fruit door het vochtgehalte na het ontdooien vrij pappig wordt. Je kunt bevroren (rood) fruit goed gebruiken in sapjes en smoothies, en bananen bijvoorbeeld om ijs van te maken (haal wel de schil eraf). Even in de blender en klaar! 

Boter

Ook boter kan in de vriezer. Het is wel aan te raden om er even een extra vriezer-zakje omheen te doen. Wil je het hele blok boter voor later bewaren, vries het dan in z’n geheel in. Maar in stukken snijden is onmogelijk als het bevroren is, dus je kunt ook porties invriezen. 

Avocado

Geen enkel probleem. Snij doormidden, verwijder de pit. Bewaar de avocado in helften, in blokjes, of zelfs gepureerd met wat citroen om het fris te houden. Het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als vers, maar perfect voor in een smoothie of om guacamole mee te maken.

Kruiden

Ook kruiden kun je lang goed houden in de vriezer. Het gebeurt nogal eens dat kruiden in grote bossen verkocht worden, terwijl je maar een beetje nodig hebt. Je kunt ze in natte doekjes in de koelkast leggen of zelfs als een bosje bloemen in een vaasje zetten, maar invriezen is ook echt een goeie optie! Dep de kruiden droog en doe ze in een bakje. Je kunt ze dan direct over je gerecht kruimelen. Een andere optie is de kruiden klein te maken en in olie te doen. Deze kun je in ijsklontjesbakjes invriezen tot porties.